Een rustige omgeving
Je wilt graag een opgeruimde omgeving om je heen omdat je daar nu eenmaal veel lekkerder in werkt. Dat weet je. Als je jouw kantoor (eigenlijk dus nu je woonkamer) helemaal hebt opgeruimd, voel je niet alleen rust maar besef je ook weer dat die een stuk mooier is als die er zo bij staat. Genoeg reden dus om te beginnen met opruimen.
Wat als ik je vertel dat dit niet alleen zo is met je kantoor of woonkamer, maar ook met je mailbox?
Mailbox is de kern van je bedrijf
Klantencommunicatie, facturen die betaald moeten worden, uitnodigingen voor afspraken en eindeloos veel nieuwsbrieven. Je mailbox is een druk kanaal voor alles waar jouw bedrijf mee te maken heeft. Het is de kern van je bedrijf. Waarschijnlijk ben je ooit enthousiast aan de slag gegaan met je inbox. Je hebt mappen aangemaakt en bent oprecht begonnen met die labels aan mails te hangen. Je wilde er echt voor zorgen dat die niet zou ontploffen!
Hoeveel ongelezen mails heb je in je mailbox?
En als je jouw inbox nu opent, wat zie je dan? Zeg eens eerlijk.. wat is het getal onder het woordje ‘inbox’? Geloof mij, als het meer is dan je zou wensen dan wil je de onderstaande stappen volgen. Waarom? Je inbox is vaak de kern van je bedrijf. Echt wel de moeite waard om te organiseren en structureren.
Zo ruim je jouw mailbox effectief op:
Stap 1: creëer mappen
Kijk welke mappen je al hebt en welke je hier nog mist. Het kan ook handig zijn om een hoofdmap te maken met daaronder submappen. Voorbeeld: Intern (hoofdmap) bestellingen (submap)
Stap 2: archiveer
Archiveer alles wat ouder is dan een half jaar geleden. Dit heb je niet meer direct nodig. Mocht het toch voorkomen dat je een mail zoekt? Gebruik de zoekfunctie in je inbox om de mail te vinden.
Stap 3: elimineer het onnodige
Unsubscribe alle nieuwsbrieven die je niet leest of opent. Dit scheelt een hoop rommel in je inbox
Stap 4: je inbox is heilig
Zorg ervoor dat alleen de mails die jij nog moet behandelen in je inbox staan. Alle andere kunnen weg! Hierdoor heb je direct overzicht in je inbox. En met weg bedoel ik: gooi ze in de juist map met een label wat jij prettig vindt.
Stap 5: herhalen, herhalen, herhalen.
Blijf stappen 1,2,3,4 herhalen. Iedere dag.
Hulp nodig bij het opruimen?
Heb je te weinig tijd of gewoon geen zin om dit zelf te doen. Laat mij je dan helpen. Plan nu een kennismakinggesprek.